Glasnet - Antwoorden op vragen


https://www.maasburen.nl/files/maasburen.nl/uploads/image/712356/395b775c-a04a-460e-946f-6e6c325cd738.jpgGlasnet - Antwoorden op vragen

JIJ WIL INTERNET, WIJ REGELEN HET VOOR JE

[C. Knook, ambassadeur]

  1. Op welk publiek richt u zich bij voorkeur?
    Wij zijn een beetje de jonge techneuten die vanaf onze pubertijd onze ooms, tantes, vrienden en buren helpen met hun “computerproblemen”. Je herkent het vast zelf ook wel een beetje. Deze jongens zijn we nog steeds. We zijn nu alleen wat ouder geworden en hebben al meer dan 12 jaar ervaring op de zakelijke markt. Onze doel is ontzorgen maar op persoonlijke en moderne manier.

  2. Welk modem / router wordt ingezet (datasheet)?
    Wij gebruiken de Draytek Vigor 2133 Vac. Dit is een modem wat vaak klein-zakelijk wordt ingezet. Hij is ongeveer 2x zo duur dan een Fritzbox maar het performanceverschil en de extra mogelijkheden voor de gebruiker maakt het modem absoluut onze eerste keus. Kwaliteit is gewoon te belangrijk om concessies op te doen.
    In de bijlage vindt je de datasheet. Ik zag dat je zelf ook al veel informatie had gevonden. Heb je ook gekeken op de live demo omgeving: http://eu.draytek.com:12133/

  3. Is een eigen router keuze mogelijk?
    Ja, een eigen router gebruiken is een optie waar mensen voor kunnen kiezen. Daarbij hanteren we wel het motto. Met vrijheid komt ook een stukje verantwoordelijkheid. We kunnen immers niet alle type routers supporten.
    Voor internet heb je niet meer dan PPPO gegevens nodig. Je krijgt van ons dan een fiber->UTP omvormer waar je router op aangesloten kan worden.
    Voor interactieve TV raden we mensen het wel af om dit zelf in te stellen. Uit ervaring zien we dat dit bij veel mensen toch fout gaat of hun router niet over de juiste opties beschikken.

  4. Is de firmware ervan vervangbaar (open / op eigen risico)?
    Een extra reden waarvoor wij voor Draytek hebben gekozen is de persoonlijke fabrieksconfiguratie. Bij een factory reset meld het modem zich direct aan op onze server en haalt jouw persoonlijke PPPOE instellingen op. Direct up-and-running.
    Dit biedt mogelijkheden voor de gebruiker. De Draytek 2133Vac is een uitgebreid model en als ik gebruiker deze thuis had staan zou ik het zelf zonde vinden als er allemaal dingen geblokkeerd worden. Met dat gedachtegoed hebben we alles voor de gebruiker open staan. Je kan en mag alles doen en aanpassen. Bij een factory reset komen namelijk toch de basis instellingen weer terug.
    Firmware is vervangbaar. Wel zullen we regelmatig een nieuwe firmware pushen om de veiligheid te waarborgen.

  5. Wat kan er op aangesloten worden?
    Deze vraag is me een beetje onduidelijk. Alles met een LANpoort of wifi?

  6. Is (bestaande) coax naar de (huiskamer) TV mogelijk of dient deze kabel vervangen te worden door een UTP kabel?
    Wij ondersteunen geen COAX kabel. COAX biedt namelijk alleen ondersteuning voor simpele digitale TV en GEEN interactieve TV. Wij geloven dat interactieve TV/IP-TV de toekomst is en daarom zitten alle functionaliteiten in ons basispakket.

    Situaties die wij vaak tegenkomen:
    - Wanneer een klant KPN heeft, dan gebruikt hij de COAX kabel al niet meer.
    - Wanneer er een schouwing plaats vindt bij het aanleggen van het glasvezelnetwerk kan de klant er ook vaak voor kiezen om de glasvezelkabel in zijn woonkamer te monteren. Dan hoef je geen UTPkabel te trekken en je wifi centaal op de plek waar je het hebben wil.
    - Als alternatief van UTP werken we vaak met een Devolo Powerline Adapter. De laatst jaren is deze techniek erg gestabiliseerd en een basisset is al voldoende voor het ondersteunen van interactieve TV.

  7. Wat biedt u bij aanleg aan support / hulp ("monteur")?
    Wij bieden gratis installatie ondersteuning met behulp van een installatiemonteur. In praktijk sturen we ook vaak een installatiepakket naar de klant. De vraag hierna is namelijk vooral onder jongeren erg groot. Voor meer informatie kun je ook kijken op: https://glasnet.nl/installatie.html

  8. Wat zijn de verschillende pakket mogelijkheden en kosten?
    Internet is € 42,50 // TV is € 15,00 // Telefonie is € 2,00.
    Verder lijkt het er op dat je zelf al de prijzen aardig in kaart heb gebracht.

  9. Wat zijn de digitaal / interactief (aantal) mogelijkheden?
    Zie antwoord 6.

  10. Zijn er acties?
    We hebben op dit moment geen acties en ook niet gepland.

  11. Wat is uw zenderbeleid, o.a. v.w.b. de lokale omroepen (hier bijv. GL8)? Heeft u een eigen keuze?
    Wij bieden interactieve TV aan van Canal Digitaal. Met onze internetverbinding kunnen we de stabiliteit en kwaliteit garanderen. Het zenderaanbod en beleid wordt 100% bepaald door Canal Digitaal. Wij laten wel regelmatig weten wat de behoefte is van onze klanten. Bijvoorbeeld RTL Duitsland

  12. Ondersteund u TV kijken via de tablet / laptop (Mac / Windows), hoe uitgebreid, wat is uw beleid?
    Jazeker, je kan gebruik maken van de Canal Digitaal TV App. Deze is beschikbaar voor Android en Apple. Ook kun je op https://livetv.canaldigitaal.nl via de browser online TV kijken.

  13. Opnemen (in de cloud): hoeveel uur en hoelang? Zijn er meerdere profielen mogelijk, bijvoorbeeld als op 1 adres er meerdere zelfstandigen (in)wonen met eigen opname keuzes?
    Je kan 100 uur opnemen en dit wordt 365 dagen bewaar. Bij veel providers is dit maar 100 dagen.

  14. Wanneer is uw servicedesk bereikbaar (week / weekend)?
    Onze Servicedesk is geopend van maandag t/m zaterdag tussen 09:00 uur en 21:00 uur.

  15. Ondersteund u zakelijke klanten en op welke manier?
    We krijgen ook regelmatig aanmeldingen van eenmanszaken of ZZP’ers. Iedereen kan zich bij ons aanmelden en ook met een zakelijke naam. Daarnaast versturen wij elke maand een factuur als .pdf en hier staat BTW op vermeld. Daardoor gemakkelijk te verwerken in de boekhouding.

  16. Ondersteund u / staat u open voor een lokale (tech) club en hoe gaat u met nieuwe ontwikkelingen om (bijv. testpanel)?
    Hier staan wij absoluut voor open. We vinden het altijd leuk om te sparren met technisch geïnteresseerde. Vooral omdat we zelf ook vanuit hobby en passie gestart vinden we het leuk om daarmee in contact te blijven.
    We hebben enige tijd geleden nog geïnteresseerde uitgenodigd om het kantoor om met eigen hardware te komen testen.

  17. Wie is een (commercieel/technisch) contactpersoon voor onze gemeente (Mook en Middelaar?
    Voor vrijwel al je vragen kun je contact opnemen met mij; Silke Haanstra.