Wat een triest gezicht! Leeg schoolplein! Geen geluid van spelende kinderen! Lege school!
Corine Peters, de intern begeleider van basisschool De Grote Lier in Molenhoek en belast met de leerlingenzorg, is als een van de weinig personen op school aanwezig voor een gesprekje over de huidige situatie.
Op de dag dat de school moest sluiten is het team bij elkaar gaan zitten om te bekijken wat de sluiting van de school zou gaan betekenen voor de leerkrachten en de leerlingen. Wat zijn er veel kwaliteiten in het team en wat een hulpvaardigheid naar elkaar! Sommige (ict-vaardige) leerkrachten beschouwden het als een uitdaging en andere ontlokte het een kleine paniekreactie. Zij hebben elkaar geholpen bij het maken van lespakketten en andere digitale uitdagingen die te maken hebben met het online lesgeven. Die lespakketten kregen de vorm van weektaken, maar omdat het moeilijk is voor veel kinderen een weektaak te overzien, is de weektaak verdeeld in dagtaken. Dit zijn taken om vooral de basisvaardigheden te onderhouden en te ontwikkelen, maar er is ook ruimte voor een tekenopdracht of andere creativiteit. Ook in tijd is de dagtaak beperkt. Er wordt uitgegaan van een dagtaak van ongeveer twee uur, want zes uur (online) werken is geen haalbare kaart voor kinderen. En zij die geen computer bezitten hebben van school een Chromebook in bruikleen gekregen.
De hele jonge kinderen werken niet digitaal maar krijgen lespakketten (op papier). De leerkrachten hebben in een van de eerste dagen na schoolsluiting de lesboeken en schriften van alle leerlingen uit de laatjes gehaald en klaargelegd (zie foto). De ouders en leerlingen hebben die pakketten vervolgens verspreid over de dag opgehaald.
De leerkrachten en de leerlingen van de oudere groepen hebben ook contact met elkaar via Hangout, een videochatprogramma (zoals Facetime of Skype). Leerkrachten houden ook telefonisch en zo nodig fysiek contact met thuis. Daarnaast is er opvang op school voor leerlingen van ouders met cruciale beroepen. Iedere dag zijn er enkele leerkrachten aanwezig om deze kinderen op te vangen en een helpende hand te bieden. Er wordt ook gelet op de thuissituatie van de kinderen; zijn alle kinderen veilig en ‘zien en horen’ wij alle kinderen iedere week?
Het team heeft veel bewondering voor ouders die thuis werken en daarnaast hun kinderen begeleiden bij het thuisonderwijs. Sommige kinderen zijn heel zelfstandig en kunnen de leerstof goed volgen, anderen hebben meer moeite om de concentratie vast te houden en missen soms extra instructie van de leerkracht. Wat veel kinderen zeer hebben gemist is het sociale contact, het samenzijn op school. Gelukkig is het lente en heeft de zon heel veel geschenen en konden de kinderen met elkaar buiten spelen. Ouders van hun kant zijn in grote lijn tevreden over de communicatie met school en de manier waarop de lespakketten zijn verzorgd en het onderwijs digitaal is vorm gegeven. Maar ze zijn wel blij dat dat de school het onderwijs weer voor een deel gaat overnemen want het was toch een pittige klus voor velen.
Tijdens deze vakantieperiode wordt er binnen het team overleg gevoerd over de gang van zaken na het weer gedeeltelijk openstellen van de school. Iedere school volgt uiteraard de richtlijnen van de Rijksoverheid (RIVM) om het onderwijs vorm te geven, maar mag met het eigen team ook een stuk organisatie voor haar eigen rekening nemen. Er blijven voorlopig nog diverse vraagtekens over. Wat gebeurt er bijvoorbeeld met kinderen van ouders met een onderliggende ziekte? Naar school of thuis blijven? Die vraag geldt ook voor leerkrachten in de risicogroep. Volgens Rutte hebben zij niet de plicht hun beroep uit te oefenen omdat de kans op besmetting te groot is. Anderhalve meter afstand tussen de leerlingen en leerkracht blijft een uitdaging.
De ouders worden in de meivakantie uitgebreid geïnformeerd over de organisatie vanaf 11 mei. Als de leerlingen op deze datum weer naar school komen zullen de leerkrachten in eerste instantie aandacht besteden aan de sociaal emotionele ontwikkeling. Wat heeft deze periode met de leerling gedaan? Daarnaast zorgt school ook weer voor rust en structuur, maar ook voor veel gezelligheid! Ontspanning moet er zijn, kinderen moeten met een blij gezicht weer naar huis gaan en zeggen: “Het was weer fijn om op school te zijn!”
Het woord ‘leerachterstand’ is verboden: het team gaat kijken waar de leerling is gebleven en van daaruit verder. Blik op vooruit, wat is de nieuwe beginsituatie? Niet denken in problemen, maar in mogelijkheden en die zijn er volop.
En natuurlijk gaat het team ook verder met nadenken over onze laatste schoolperiode: de afsluitende activiteiten, de rapportage, wat toetsen we wel en niet en natuurlijk alle zaken omtrent het nieuwe schooljaar 2020 – 2021. Dat is ook nog een hele klus, maar een mooie klus!
De hartenkreet aan de voorzijde van de school klinkt door in de woorden van Corine. Zij hoopt, samen met de andere leerkrachten, dat er snel een einde komt aan huidige situatie en dat zij de leerlingen na 11 mei weer in hun armen kunnen sluiten.